Maanantaina Tuukka Temonen herätti epäilyksen, että Robinin musiikkivideon kahdessa yössä saamat miljoona katselukertaa olisivat osittain Universalin ostamia. Tuukan Apulanta-tausta ja Tolvasen blogin media-arvo varmistivat, että kirjoitus sai huomiota.
Universalin Juho Koikkalainen oli pian kommentoimassa blogikirjoitusta. Juhon pääviesti oli ”ei kepulikonsteja”. Eläväiseen kommentointiin liittyi mukaan moni asiantuntija ja ilahduttavasti myös brändien edustajia: Robinin manageri, Valion J.P. Erkkola, Grand One -organisaation Rami Ahonen.
Kohu paisui. Nettilehdet nostavat jutun. 12 tuntia blogikirjoituksen julkaisun jälkeen Nelosen uutiset haastattelee Universalin toimitusjohtaja Jarkko Nordlundia. Katja Ståhl on kovana: ”Jokainen 8-15-vuotias olisi yhden yön aikana katsoneet Robinin lähes kolme kertaa?”, mutta järkähtämätön Nordlund pysyy kannassaan ”Kyllä on aitoja.” Twitterissä verrataan euroviisuvoittajien videonäyttökertoja Robiniin. Bloggaajat ja lehdet nostavat fanien oston isommaksikin ongelmaksi.
Seuraavana päivänä HS.fi julkaisee Aalto Yliopiston tutkijoiden haastattelun. Tutkijoiden varsinainen tutkimusaihe on nuorten musiikin kuuntelun tavat. Tippaakaan vähättelemättä tutkijoiden työtä ja osaamista, minun on sanottava, etteivät artikkelissa mainitut tutkimuskeinot (kysely- ja statistiikkadatan laitekannan vertailu ja Universalin johdon haastattelu) voisi mitenkään paljastaa videoiden tilastomanipulaatiota.
Koska ratkaisevaa dataa ensimmäisen kahden päivän tilastoista ei esitetty, lopputulemana on samat kaksi näkemystä: Tuukan kirjoitus, joka ei esitä perusteluja ja Universalin tv-uutisissa vakuuttavasti hymyssä suin kerrottu fakta ”Kyllä on aitoja”. Keskustelun perusteella kuluttajan mieleen jäi edelleen kysymys katselukertojen todellisuudesta.
Kolme vuotta sitten Twitterin ”trending” -listalla oli yksi ylitse muiden. #justinbieber. Justin Bieberin (Universal) tuotiin USA:ssa julkisuuteen sosiaalisen median avulla. Ilmiö oli globaalisti vertaansa vailla. Mitä taktiikoita käytettiin?
Suomen Universalin edustajat väistivät kysymykset käytetyistä taktiikoista: ”Poikkeuksellinen ilmiö…” ”Satsataan paljon videoihin…” ”Ethän sinäkään Ville konsultoi ilmaiseksi.” Onko Universalilla siis salainen kaava, jolla teinitähden suosio saadaan räjähtämään sosiaalisessa mediassa?
Sivuhuomautus: Olen saattanut jättää käyttämättä ainutkertaisen mahdollisuuden oppia tämä suuri salaisuus. Juho Koikkalainen kertoi ilmoittaneensa Robin-lanseerauksen Grand One -palkintoehdokkaaksi. Olin tuomarina tuolloin ko. sarjassa ja sain Robin-hakemuksen pöydälleni. Hakemusta en voi julkisesti analysoida, enkä sitä muistini varassa kykenisi tekemäänkään, mutta short-listalle hakemuksessa esitetty kampanja ei tuossa kilpailussa päätynyt.
Silti, neljä vuotta vain ja ainoastaan sosiaalisen median markkinointia tehneenä ja seuranneena, en ole koskaan nähnyt näin valtavaa räjähdystä. Joku palkinto lienee ansaittu.
Kun katson tapausta analyyttisesti, voin todeta että Universalilla oli olemassa keinot joiden avulla erinomainen, viraalivaikutteillakin sävytetty, video voisi kerätä miljoona näyttökertaa lyhyessä ajassa. Universalin ylivoimaiset valttikortit ovat laadukkaat, riittävän isot kanavat (artistien yhteisöt). Kun artisti jakaa uuden musiikkivideon (jopa omassa henk. koht. profiilissaan), yhteisö katsoo ja jakaa sen eteenpäin. Viestissä on eksklusiivisuutta jopa silloin kun rokkarin fanit ottavat sen vitsinä. Hyvin suunniteltu ja -ajoitettu jakelu saa merkittävää huomiota. Päälle heitetään oikein ajoitetut markkinointi- ja PR-toimet, niin viraliteetti ja valtamedia räjäyttävät pankin. Loppuun vielä valmisteltu aito yllätys, kun kaikki onnistuu.
Tehtävä on haastava, eikä onnistu joka kerta, ja siksi yllätys on molempia: valmisteltu ja aito.
Mielestäni Tuukka teki hyvän työn tuodessaan epäilyksensä katselukertojen manipuloinnista esille. Muusikoiden etu on että aiheesta keskustellaan ja saadaan mahdollisimman paljon julkista tietoa. Lisäksi oli olemassa aivan valideja syitä epäillä katselukertojen aitoutta.
Ensinnäkin Suomessa ei ole koskaan nähty vastaavaa läpimurtoa kahden ensimmäisen päivän aikana. Se on yhä ainutlaatuinen, eikä aitoa datan validointia voi tehdä, koska YouTube ei julkaise laskentatapaansa. Toiseksi YouTube painiskelee itse katselukertojen manipulointia vastaan. Kolmanneksi Universalin historiassa on tahra: Universalin USA:n kanavilta on poistettu yli miljardi katselukertaa ja Justin Bieberin Twitter-seuraajia epäillään epäaidoiksi .
Universal Suomen johdon kannanotto oli rohkea: meidän kanavassa manipulointia ei ole tapahtunut. Hyvä, sillä kuluttajilla ja medialla on oikeus luottaa katselijatietoihin. YouTuben tehtävä on taata se luottamus ja Universalin tehtävä on tukea tätä pyrkimystä.
Kenties yksi koko keskustelun ydinopetus on eettisyys. Tilastodata ei ole vaikuttamisen pelinappula ja bränditahrat ovat merkittäviä. Internet ei unohda ihmisen tai yrityksen epäeettistä toimintaa. Etiikkaa valvotaan nyt tiukemmin kuin koskaan. Valvojia on miljardeja. Etiikan äänitorvena ovat Tolvasen blogin kaltaiset mediat, jotka tarjoavat megafonin kiinnostavalle kansalaiskeskustelulle.
Tsemppiä Robin ja tiimi! Teidän talenttinne on paljon tämän keskustelun yläpuolella. Älkää antako meidän häiritä.
Kiitos myös kaikki keskustelijat. Tämä oli monilta osin oikein kypsä ja hyvä verkkokeskustelu. Opin itse paljon, ja toivottavasti monet muutkin. Keskustellaan lisää.
KIRJOITA KOMMENTTI
piirimyyja
2013-04-11 06:51:27
Asiallinen ja hyvä kirjoitus. Kiitos siitä. ei ole muuta kommentoitavaa, enkä epäile mitään;)
Lisää kommentti
Jussi Ylävaara
2013-04-11 07:19:07
Kiitos Juho, hyvä yhteenveto. Kiitos Villelle mediasta ja Tuukalle rohkeasta avauksesta. Ja tietenkin Robinin taustajoukoille aktiivisesta osallistumisesta.
Vaikka ainakaan minulle tämän keskustelun kumpikaan osapuoli ei pystynyt totuuttaan todistamaan (tosin eihän Tuukka väittänyt, ainoastaan epäili), niin silti ensiarvoisen tärkeää on, että tämä keskustelu nousi ja se käytiin. Varmasti noussut "kohu" aiheutti ainakin Universalin päässä vähän pidempää päivää, mutta mitäpä sitä ei yhteiskunnan puolesta.
Vaikka kyseisessä keississä ei mitään vilpillistä olisikaan, nyt suurempikin yleisö tietää, että jossain voi olla. Ja vilppiä harkitsevat / harrastavat joutuvat varmasti pohtimaan uusia toimintamalleja. Ja ehkä mediakin on varovaisempi "YouTube-ilmiöiden" esiinnostamisessa.
rok,
jussi
Lisää kommentti
Juho Jokinen
2013-04-11 12:49:47
Kiitos palautteesta. Toivottavasti meidän kaikkien medianlukutaito kehittyi.
Lisää kommentti
Janne Gylling
2013-04-11 07:20:45
Loistava kirjoitus Juho! Hyvä ja selkeä koonti tapauksesta. Case sai myös minut ajattelemaan, ja kirjoittamaan. http://www.jannegylling.fi/maksettua-mainontaa/
Lisää kommentti
Juho Jokinen
2013-04-11 12:51:07
Kiitos, hyvä analyysi. Tämä on harmaata aluetta, ja minusta olisikin tärkeätä, että markkinoijat luovat itselleen pelisäännöt, joihin sitoutuvat.
http://www.dingle.fi/etiikka/
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-11 08:57:44
Mitä oikeasti oikeasti opimme?
Maanantaina Jeesuksesta seuraava Tuukka Temonen syytti Universalia (ei esittänyt epäilyä vaan syytti) Universalia tai jotain muuta tahoa Robinin suosion "vedättämisestä". Todistustaakka oli valtava ja tyhjentävä, mm. "On silti turha väittää että samainen pätkä tavoitti joka viidennen suomalaisen kahdessa yössä." Eihän tuohon voi vastata millään. Universaalin Juho -parka koetti esittää kaikki datansa ja antoi jopa luvan Tuukalle ja muulle medialle mennä katselemaan samaa dataa. Ei kelpaa, laskurit on rikki, huijaus on tapahtunut, Justin Bieber ja kaksi miljardia poistettua klikkiä. Ja ai niin, eihän näin ole koskaan aiemmin tapahtunut. Itse Temonen on hiljaa kuin hiiri, mitä nyt esittää vakuuttavaa todistustaakkaa Twitterissä, jossa mm. Jimi Constantinen FB -postaus tuolta ajalta.
Melko pian Yritysstrategi Ville Tolvasen seuraajajoukko tuomitsi kuka Robinia, kuka Universaalia ja kuka mitäkin. Kirjoitusta jaellaan Facebookissa ja Twitterissä ja joku näppärä keksii #robingate :nkin.On taas mahtavaa päästä heristelemään sormella. Juho -parka Universaalilta yrittää osallistua keskusteluihin niillä faktoilla mitä hänellä on tarjota, vastapuoli keksii lisää mitä puuttuu ja vihjailee huijauksesta. Turha vaiva sanon ma. Vastapuoli, joka esitti syytöksensä ja ei tuonut mitään todisteita on jo tuomionsa antanut ja iloitsee suuren kuplan puhkaisusta. Melko pian saadaan keskusteluun vielä pari astetta enemmän jeesustelua ja aletaan puhua "tärkeästä keskustelusta, herättelystä yms. skeidasta".
Sitten vielä kirsikkana kakkuun ylevä kirjoitus "#Robingate: Mitä opimme?" jossa samaa vihjailua jatketaan mm. "vakuuttavasti hymyssä suin kerrottu fakta ”Kyllä on aitoja”" ja tutkimus oli väärin tehty yms. kun taas vastapuoli ei edelleenkään (syyttäjä) ole esittänyt ensimmäistäkään faktaa mistään, esittelee vaan kysymyksiä ja syytöksiä. Luin tekstiä ja löysin yhden kohdan missä puhuttiin oppimisesta tai opeista ja se oli tämä: "Kenties yksi koko keskustelun ydinopetus on eettisyys. Tilastodata ei ole vaikuttamisen pelinappula ja bränditahrat ovat merkittäviä." jne. Vau! Siis mitä me nyt tästä opimme? Jos aihe liippaa riittävän läheltä jotain tosi tärkeää, on ihan sama mitä alkuperäisessä kannanotossa sanot?
Minäpä sanon mikä on tämän tarinan todellinen opetus. Keksi raflaava juttu, mielellään johonkin suurta kansansuosiota nauttivan kohteen ympäriltä. Tee siitä blogi jossa syytät sitä jostain, mutta varo esittämästä todisteita. Etsi ryhmä kiihkeitä sosiaalisen median käyttäjiä, joille on tärkeää päästä "kansalaisvaikuttamaan" ja heristämään sormea. Julkaise kirjoitus ja varo osallistumasta keskusteluun. Jos sinut kuitenkin vedetään siihen mukaan, muista siirtää keskustelu johonkin tosi tärkeään asiaan ja perustele itsellesi kuinka maailma tuli taas parannettua asia kerrallaan.
Haluaisin loppuun tehdä jonkin mahtavan vertauksen kiusaamisesta tai Talvivaaran jätealtaista, ehkä tämäkin mielipide siten saisi osansa nettijulkisuudesta, mutta nyt ei lähde. Tyydynkin esittämään kysymyksen ilmoille "Kenen on todistustaakka netissä?"
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-11 09:01:09
Luulin että kirsikka on jo kakun päällä. Ei se ollut. Tuukka Temonen julkaisi imelän kuvan FB:ssä jossa Helga (ilmeisesti hänen tyttärensä) tykkää Robinista. Kaikki tykkää. Hyvä voitti pahan.
Lisää kommentti
Mika Malin
2013-04-11 09:39:56
MTV3.fi: "Eilen keskiviikkona Temonen totesi MTV3.fin haastattelussa, ettei hän kykene esittämään todisteita omien epäilyjensä tueksi." Temonen on ilmeisesti saatu ymmärtämään, että kysessä oli hänen väitteensä epäeettisestä tai laittomasta toiminnasta, ja että näin ollen hänellä on todistustaakka. Hän esitti (kiemurtelevan "niin mutta kuitenkin...") anteeksipyynnön jota oikeustoimien uhalla vaadittiin.
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-11 10:11:55
Aivan erinomainen kommenttiketu. Jatkaisin vielä sillä, että tällaiset aidosti järkevät huomiot jäävät käsittelemättä keskustelujen käynnistäjiltä.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 12:20:57
tosin tolvanen on jakanut jokaisen artikkelin tästä asiasta twitterissä tunnuksella #V kuten maikkarinkin eilen illalla...
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-11 19:22:34
Se, että sinä jaat tämän Twitteriin ei ole millään tavalla asian käsittelemistä. Se on, kuten osuvasti sanot, jakamista. Analyysi ja johtopäätösten veto on sitten eri asia.
Miten strategiakonsultiksi itseään kutsuvalla ihmisellä ei ole m*naa (tai kykyä) vastata ihan aiheelliseen mediakritiikkiin? Sen sijaan takerrutaan mitättömiin yksityiskohtiin, kun kritiikki ei olekaan mieluista.
Lisää kommentti
Jussi Ylävaara
2013-04-11 10:28:50
Miten kovimmilla jätkillä on aina hassuimmat nimet?
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 12:44:31
tule toki nimelläsi kun noin suututtaa. niinhän me muutkin sivistyneet ihmiset keskutelua käymme...aloita oma todistuksen tiesi vaikka nimelläsi?
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-11 13:21:27
Ymmärrän täysin kaikkien kiinnittävän huomion hassuun nimeen tai oikean nimen puuttumiseen. Eihän mielipide voi olla oikea jos sitä ei omalla nimellään uskalla sanoa ääneen. Syystä tai toisesta en sitä nyt pysty vain tässä yhteydessä tekemään, joten pahoittelut siitä. Mutta seison nimimerkkini suojista tehdyn kirjoitukseni takana ja olen sitä mieltä että minulla on jopa syytä olla hieman suuttunut. Tälläiset syyttäjä, valamies ja tuomari samassa paketissa hommelit on jotenkin vaarallisia. Kritiikki ja argumentointi taas tervetulleita. Nyt opin sen että puskista saa huudella ja vastapuolen täytyy todistaa väitteeni vääriksi (jos suostun kuuntelemaan).
No silti, olen Tolvasen kanssa samaa mieltä siitä että asiasta ei enää uusia kulmia kauheasti ole varmaan luvassa, joten kehällä pyöriminen saa riittää omalta osalta. Onnittelut joka tapauksessa ilmeisesti tämän blogin / sivuston uusista ennätyksistä ja suosion kasvusta. Muistakaa lähettää joulutervehdys Universaalille ja kumppaneille. Robinhan on tämän keskustelun yläpuolella.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 13:58:38
Näkemyksiäsi on mahdotonta arvioida tai arvostaa kun esiinnyt nimettömästi. Vaadit ja linjaat kertomatta kuka olet. Olisiko pelkuri sopinut paremmin nimimerkiksi?
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-11 18:52:29
Jätät sitten sinänsä asialliseen viestiin vastaamatta, kun kirjoittaja esiintyy nimimerkillä. Menet nyt läpi sieltä, mistä aita on matalin. Samoin se, että myöhemmissä kommenteissa haluat jo mennä eteenpäin kertoo karua kieltään halustasi pestä tämä likapyykki kokonaan.
Nimimerkki Jeesus tulee on mielestäni toiminut aivan asiallisesti ja hänen kommenttinsa on tämän fiaskon parasta antia, analyyttinen ja viiltävä. Taitaa vaan viiltää sen verran syvältä, että Ville hyppää olkiukkoihin.
Ja ei, en ole Jeesus tulee.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 19:12:02
Varmaan sulllekin on nimi annettu. Ei vaan rohkeutta käyttää sitä.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 14:17:16
hyvin paljastuu kirjoittajan suhde asiaan. tuukka temonen, ville tolvanen ja universalin juho parka. oletteko kovinkin lähellä, sylikkäin ehkä? V
Lisää kommentti
Tuomas Mujunen
2013-04-11 09:13:36
Olen seurannut tätä Robingaten vaiheita alusta alkaen tuntitunnilta suurella mielenkiinnolla ja jännityksellä – reaaliaikaista tosi-verkko -viihdettä parhaimmillaan. On ollut paljastuksia, pahiksia joista on tullut rehtejä, hyväksikäytettyjä ja -käyttäjiä, salaliittoteorioita, tiedemiehiä, mafiaa, ennustajia ja valtamediaa jne... Iso kiitos tästä kaikille osallistujille.
Ottamatta kantaa itse keskusteluun, niin minusta tästä on tullut oiva oppitunti maineenhallinnasta ja brändin rakentamisesta ja rakentumisesta verkossa ja siitä kuinka nopeita ilmiöt täällä ovat...
Jään odottelemaan seuraavaa tuotantokautta suurella jännityksellä.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 09:36:04
Kiitos Tuomas! Hyvä kuulla että oppia on tullut!
Lisää kommentti
Juho Jokinen
2013-04-11 09:55:54
Kiitos Tuomas kommentista! Hyvä että oppimista on tapahtunut ja juonteenkäänteet pitivät sinut mukana!
Lisää kommentti
Tuomas Mujunen
2013-04-11 11:03:00
Eipä kestä Juho! Ehdottomasti tämän reality-sarja ei jää kesken. Kuten hyvään tosi-formaattiin kuuluukin, tässä näyttäisi tapahtuvan oppimista ”learning by doing” metodilla.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 12:53:02
mua kyllä haukotuttaa jo... mukava palata kunnon strategialäpän piiriin...
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 12:26:05
http://www.5chicago.com/features/april2013/how-to-become-a-fake-soundcloud-superstar/
Lisää kommentti
Jani Muhonen
2013-04-11 14:01:09
Kun tätä aihetta on jo pari päivää ehditty käsittelemään, laitanpa tähän lainauksen mikä tuli kotoa:
"Markkinointihan on tunnetusti tehokasta, kun joku tuttu suosittelee jotakin. Kaikkihan voi alkaa vaikkapa vain siitä, että nelivuotias sanoo juuri tänä aamuna kotona äidilleen, että tytöt päikyssä laulaa; mun sy-sy-sydämestä puuttuu palanen… Pahaa aavistamaton äiti syöttää sanat youtubeen… Neljävuotias katsoo videon ja kerrasta on uusi fani syntynyt. Kymmenen katselukerran jälkeen sitä alkaa jo miettimään, että mikä tässä on se juttu, jotakin samaa kuin teletapeissa aikoinaan, täydellinen lumoutuminen. ”Tää tuntuu helpolta kuin ois tunnettu aina, mun sy-sy-sydämestä puuttuu palanen...”
Niin ja se varoituksen sana; tämä voi ihan näinä hetkinä tapahtua sinunkin kotonasi."
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 14:03:39
Heittäisin kaikki nimimerkki-kirjailijat roskiin jos he eivät samalla osoittaisi kuinka pimeää porukkaa on liikkeellä.... ehkäpä joku auttaa kaivamaan noista osoitteista nimet auki. Sitten kyllä julkaistaan...
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-11 14:22:57
Tämä on sinun blogisi, voit toki heittää ne roskiin. Mutta olet sallinut nimimerkillä kommentoinnin, joten sitä tietysti voisi kunnioittaa. Poistaisin nuo omat kommenttini itsekin jos voisin. Enhän nyt hulluksi halunnut leimaantua kun asiaa kommentoin. DDR!
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 14:55:55
Aikuisena mun ei tietenkään pitäisi lähteä tähän, mutta nyt on niin LOL etten voi estää... Jeesuksesta, DDR:ään... mitä seuraavaksi? Star Wars, Mutanttininjat? Milloin välitunti alkaa? ja vaadit jotain? jep.
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-11 16:06:11
Ville 6 - Nimimerkillä kirjoittavat 0.
Game - Set - Match.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-11 16:16:15
Kirjoita vielä lopuksi että ae olikin Marja Tyrni! Tai että tolvanen & temonen itse keksi nämä...älykkäät kommentit.
Lisää kommentti
Juho Koikkalainen/ Digital Manager, Universal Music
2013-04-12 07:20:15
Hyvä kaimani, näemmä sinulta on mennyt ohi totuus Jenkkilässä kadonneista katselukerroista. Tsekkaa tämä artikkeli, mikäli se ei ole sinulle jo tuttu.
"What Really Happened to Sony and Universal's 2 Billion Missing YouTube Views" http://www.billboard.com/biz/articles/news/1483721/what-really-happened-to-sony-and-universals-2-billion-missing-youtube#disqus_thread
Mielestäni nimimerkki "Jeesus tulee, oletko valmis" näytti tiivistäneen erittäin hyvin tämän casen tärkeimmän "opin". Ilman faktoja huutelemalla voi saada aikaan valtavan kohun eikä vastapuolen faktoihin perustuvilla argumenteille tarvitse antaa mitään painoarvoa.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 08:28:36
Hienoa Juho K! Kiitos vielä aktiivisuudestasi. Työstä se varmasti käy. "Totuuksia" on monenlaisia. Ton Jeesuksen sivuutan kokonaan. luuseri.
Lisää kommentti
Juho Koikkalainen/ Digital Manager, Universal Music
2013-04-12 08:33:24
Ville: ei sun nyt pitäis alentua tollaseen amatöörimäisyyteen kommentteihin vastatessa. Sorrut internet-keskustelun alkeellisimpaan sudenkuoppaan. Jos joku kokee tarpeelliseksi vastata nimimerkin takaa, niin se on hänen oman asiansa. Argumenttien arvoa se ei vähennä millään tapaa.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:26:16
Mielipiteensä kullakin. Kuten toistin, villen mediassa äänioikeuden saa tulemalla nimellä. Kuten sinäkin teet...
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-12 08:39:27
Pitäisikö sinunkin Ville itse asiassa pyytää anteeksi Universalilta - ja mahdollisesti myös lukijoiltasi? Päästit kaverisi Temosen mutu-tietoineen irti blogissasi, saitte aikaan ison paskamyrskyn sekä somessa että perinteisessä mediassa. Nyt näyttää kuitenkin pahasti siltä, että ei oikeasti ollut savua saati sitten tulta.
Merkittävä mediakoneisto pyörähti käyntiin, sille ominaiseen tapaansa, ja asia oli monien huulilla. Ilman faktapohjaa.
Täällä ja muuallakin käytiin fiilispohjaista keskustelua, mikä ei vienyt asiaa mihinkään. Villen kontribuutio tuntui olevan jakaa asiaa ja kehua keskustelun tasoa. Sitten nimimerkki Jeesus tulee paljastaa keisarin vaatteiden todellisen tilan ja Ville ei suostu kommentoimaan. Nimimerkin käyttöön lienee syynsä ja se ei muuta asiaa miksikään.
Lopuksi vielä moititaan järjen ääntä luuseriksi ja todetaan, että haukotuttaa ja voisi siirtyä strategialäppään. Voiko ontompaa ja älyllisesti epärehellisempää tapaa olla jättää asia käsittelemättä?
Minua loukkaa syvästi Villen tapa yrittää luikahtaa vastuusta ja asian loppuun käsittelemisestä. Oletko mies ja vastaat tähän haasteeseen vai menetkö taas siitä, mistä aita on mukavan matalalla?
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:24:36
Kiitos neuvoista! omassa mediassa päätän itse tekemiseni. Puskajusseja ei kuunnella, "terroristien kanssa ei neuvotella." äänioikeuden saa antamalla nimensä julki.
Se miten yhteistyö jatkuu Universalin kanssa jää nähtäväksi...
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:43:53
Kun "jalmari Kovanen" käskee niin kaikki kuuntelee? unohda. tule ulos miehenä ja keskustele kuten aikuinen. Totuus tuntuu olevan tässä asiassa vain täysin ulkopuolisilla. voihan faktoja olla vaikka niitä ei kerrota? Totuus taitaa yhä piileksiä Espoossa. pimpelipom. V
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 08:34:30
Mahtava tuo jeesuksen ja juho k:n yhteistyö..."mee kirjoittaan jotain tolvaseen niin mä sitten komppaan sua" hyvä pojat.
Lisää kommentti
Juho Koikkalainen/ Digital Manager, Universal Music
2013-04-12 08:36:39
Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen ja ilmoittamaan, että mulla ei oo mitään havaintoa, kuka kyseisen nimimerkin takana on. Tätä tuskin kuitenkaan uskot, niin olkoot.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:25:26
Kiitos Juho! olet asiantuntevasti ja ammattimaisesti käyttänyt aikaasi tähän. kiitos siitä! Hyvää viikonloppua.
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-12 08:42:55
Nyt mennään jo törkeästi riman ali. On tässä ketjussa yksi hyvä puoli -- ainakin allekirjoittanut on tajunnut Tolvasen olevan sen verran täynnä itseään, että häneltä ei kannata ostaa mitään konsultointia. Katse ulos omasta navasta ja sen lähipiiristä.
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-12 08:57:42
Koetin jo jättää tämän keskustelun taakseni ja lupaan sen tehdä ainakin tällä palstalla tämän viestin kommentoinnin jälkeen. Ville, lupaan sinulle "paljastaa todellisen henkilöllisyyteni" seuraavan kerran kun tapaamme. Juuri niin, seuraavan kerran kun tapaamme. Huomaat ainakin sen että minulla ei ole mitään tekemistä Juhon, Universalin saati levybusineksen kanssa. Tein nämä kirjoitukseni aivan omista havannoistani asian suhteen.
Silti blogin lukijoiden puolesta olen omalta puoleltani pahoillani jos minun kirjoitukseni (myönnän provokatiivisuuden) sai aikaan sen että erästä tärkeää asiaa, kenties tärkeintä, ei pystytty käsittelemään. Henkilökohtaisesti en ole sanonut kannastani itse klikkien suhteen mitään, kuka tietää saatan ajatella että C-3PO ja R2-D2 on käynyt Youtubessa klikkailemassa. Se ei kuitenkaan poista sitä epäkohtaa jonka täällä näin ja minkä päivittäin näen iltapäivälehtien yms. kansissa.
Ville vielä loppuun ystävällinen neuvo. Tunnut näinä päivinä olevan kaikkien alojen erityisasiantuntija ja totuutesi on se yksi oikea. Vaikka näin olisikin 99% tapauksista on aina se 1% myös olemassa. En sano että se olisi tämä, mutta se kannattaa yrittää pitää mielessä totuutta julistaessa. Ville, teet hyvää työtä, elä anna täläisen jutun pilata sitä.
Peace out!
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:21:42
Hienoa jos tunnemme. Ehkäpä sitten uskallat kertoa nimelläsi. Keskustelu ponnistaa ainoastaan tasaväkisestä asetelmasta. ei puskien takaa. sanapilvestä näkee mitä asioita käsittelen. olen yrittänyt pitää asioita fokuksessa...
Väität jotenkin että tarina olisi ollut tuulesta temmat. kuten tunnustat, olet asiasta ulkopuolinen. Siksi tietiysti asiaan vahva puuttuminen, erityisesti nimimerkillä, ihmetyttää...
terkut ja kiitos aktiivisuudesta! V
Lisää kommentti
Jeesus tulee, oletko valmis?
2013-04-12 13:17:35
Joudun rikkomaan lupaukseni pysyä hiljaa, mutta nyt sanoja pistetään minun suuhuni joten koen oikeudekseni kommentoida vielä.
Tunnemme oikeinkin hyvin ja kuten lupasin, tulen sinulle kertomaan itsestäni seuraavan kerran kun tavataan. Voidaan sitten halia siinä kohtaa.
Minä koetan aina ymmärtää lukemani ja sivuuttaa sen kuka sen on kirjoittanut. Tietysti on hyvä tietää esim. puoluetausta tai vaikkapa suosikkijoukkue sitten pistettäessä sitä kontekstiin. Mutta näin ehkä ennakkoluulot ja vastaavat eivät pääse lukemisen ymmärtämisen tiellä.
En ole väittänyt itse tarinasta mitään, kuten aiemmin kirjoitin. Kiinnitin vain huomion minusta todella epäoikeudenmukaiseen tapaan käsitellä tätä. Tuukka Temonen esittää syytöksen / epäilyn, eikä esitä mitään faktoja tueksi. Internetjoukot lähtevät soihtujensa kanssa lynkkausretkelle ja syytösten vastapuoli yrittää puolustautua niillä faktoilla mitä heillä on. Niistä tosin mikään ei kelpaa ja kaikki muukin mikä millään tasolla edustaa toista puolta, tuomitaan jyrkästi ja kiivaasti. Samaan aikaan syyttäjä osapuoli ei tuo pöytään mitään. Itse Tuukka Temonen oltuaan pari päivää hiljaa lisää vettä myllyyn minusta todella oudolla kommentilla "Mielestäni on ikävää, että hänen levy-yhtiönsä halusi kyseenalaistaa hänen suosionsa puolustaakseen itseään tässä tilanteessa." Häneen viitatessa hän tarkoittaa Robinia. Juttu on MTV3:n sivuilla. Siis mitä ihmettä? Se että he puolustautuivat syytöksiltä onkin Robinin suosion kyseenalaistamista? Tuukka Temosen kaikkien FB -postaustensa ja ylevien Robin kommentointiensa lomasta pitäisi tajuta että kyllä hänellä itselläänkin tässä jokin rooli on. Jos niitä todisteita on millään tasolla olemassa, olisi se reilua tätä keskustelua ja tilannetta ylipäätänsä kohtaan tuoda esille. Keskustelu lähtötilanteesta jossa toinen sanoo "minäpä tiedän jotain mitä sinä et tiedä ja siitä syystä olet väärässä, mutta en kerro mitä se on" on todella haastava molemmille osapuolille.
Havainnot olen tästä minua vaivanneesta asiasta kerännyt täältä, ei sitä oikein mistään muualta ole voinut kerätäkkään. Olen toki seurannut keskustelua muuallakin mutta toistan vielä, en ole sanonut itse klikeistä mitään, vain tästä mielestäni epäoikeudenmukaisesta käsittelystä. Jos mielipiteeni itse asiasta kiinnostaa, voin sen toki erikseen kertoa.
Nimimerkillä kirjoittamisesta sen verran, että jos se ei ole sallittua niin en ole tähän mennessä huomannut sitä kieltoa. Kirjoitan jatkossa sitten sen mitä kirjoitan omalla nimelläni.
Energian käytöstä sen verran että ehkäpä Ministeri Koskien on sittenkin oikeassa, ihmisillä on liikaa aikaa ja kaikkien viestien lukeminen vie liikaa aikaa. Tehostan ajankäyttöäni jatkossa.
Lopuksi toivotan hyvää viikonloppua sinullekin, kuten myös kaikille muille osallisille. Pahoittelut myös niille joiden mieltä pahoitin ristiretkelläni internetmaailman pahuutta vastaan. Näinhän se taitaa olla että ei ole Jeesukselle tilaa majatalossa.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-12 12:35:51
Kiva tavata ihminen joka uhraa noin paljon energiaa tähän tuntematta asiaa ollenkaan. kuten paljastit, perustat havaintosi julkiseen sanaan...avaudu toki. voidaan halata ja rakentaa yhdessä entistäkin parempi maailma.
harvoin pääsee jeesuksen kanssa asioimaan! Viikonloput,
Ville
Lisää kommentti
Jalmari Kovanen
2013-04-12 20:10:31
Onko sinulla Ville jotakin muuta tietoa kuin julkisuudessa ollutta? Näin kommenttisi ymmärsin. Valaise meitäkin, niin ymmärrämme asian todellisen tilan.
Jos taas ei ole muuta tietoa eli kaikki on jo ns. pöydällä, niin kunnioittaisin sinua tämän blogin vetäjänä paljon enemmän, jos voisit asiallisesti vastata kysymyksiini ja kommentteihini.
Olen kärjistänyt ja nälvinyt, myönnän sen. Jos se on vastaamisen estänyt, olen pahoillani. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että et ole vienyt tätä asiaa siististi loppuun.
Lisää kommentti
Juho Jokinen
2013-04-12 15:36:17
Moi, kiitos! Tätä Billboardin artikkelia en huomannut. VEVO:n vaikutuksesta oli kyllä puhetta, mutta muualta en löytänyt tuota jakoa (spämminä poistettujen vs. videoiden VEVO-siirron mukana poistuneet katselukerrat).
Eli spämminä on poistettu "vain" 1,5 miljoonaa Sonylta ja Universalilta. Onkohan se enemmän vai vähemmän kuin muilta? YouTuben (Googlen) pitäisi mielestäni muuttua näissä asioissa avoimemmaksi.
Lisää kommentti
Tuomas Lehtinen
2013-04-17 12:07:50
Villen blogissa on paljon hyvää asiaa. Täytyy myöntää. Mutta mistä on kotoisin tämän kyseisen kirjoituksen kommentointiketjun sisältö?
Se taisi olla Mihaly Csikszentmihalyi kuka sanoi, että ihmismielen kehitys jää liian monella 6-vuotiaan tasolle. Tässä on tainnut käydä juuri näin.
Kun tätä keskustelua lukee, niin siitä löytyy suora yhteys oman tyttären ja hänen esikouluystäviensä välisiin keskusteluihin. Kylläkin sillä erolla, että jopa he osaavat myöntää välillä olevansa väärässä.
Lisää kommentti
Ville Tolvanen
2013-04-17 17:28:51
Kiitos. jatketaan. eteenpäin!
Lisää kommentti
Lisää kommentti